Tolkning av testamente, lös egendom

skall genom testamente erhålla den lösegendom som finns i bostadsrättslägenheten, gäller det bostadsrätten o bil också då

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Lös egendom är motsatsen till fast egendom, 1:1 JB https://lagen.nu/1970:994 Fast egendom är jord vilken är uppdelad i fastigheter. All egendom som inte är en form av fastighet är att betrakta som lös egendom. En bostadsrätt är med andra ord lös egendom. Likaså är bilar lös egendom men i en situation som denna torde en bil mer betraktas som ett saklegat (dvs förmånen i testamentet består i en viss sak).

Svaret på din fråga är inte helt enkel att svara på beroende på hur man tolkar testamentet. Jag tycker du ska läsa igenom testamentet eftersom du skriver i din fråga att testamentet anger att du ska erhålla den lösegendom som finns i bostadslägenheten. Vid en tolkning av testamente är huvudregeln att man ska försöka få klarhet i vad testatorns verkliga vilja var.

Behöver du hjälp i att tolka testamentet kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialierad på detta. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Ellinor SvenssonRådgivare