Tolkning av testamente

Hjälper en sjuklig gammal kvinna som har, enligt testamente, fått ärva en fastighet. Jag citerar det som står upptecknat i testamentet, " Min sambo xxx, med samma adress som min, skall enligt min vilja ensam ha rätten till min fastighet xxx, från och med att vi tillsammans inte längre kan bo kvar eller att någon utav oss avlider, med tillägg att jag själv har besittningsrätt så länge jag lever. Detta gäller fastigheten i sin helhet inklusive alla inventarier". "För att göra det möjligt för min sambo att bo kvar eller annat som hon själv bestämmer skall xxxxx sek av mina tillgångar tillfalla henne".

"Vid min bortgång skall min kvarlåtenskap, med undantag av vad som skrivits under punkt 2, avseende min sambo tillfalla mina syskonbarn xxxx, xxxx, xxxx, xxxx, xxxx, med lika stora delar". Det som det uppstått frågor om är, om att även det som fanns i garaget samt övriga förrådsbyggnader, förutom trafikförsäkringspliktiga fordon med tillhörande släp, är att anse att det ingår i " Detta gäller fastigheten i sin helhet inklusive alla inventarier", som omskrivits i testamentet, och har godkänts i sin helhet av dödsbodelägarna. Ser fram mot ert svar så snart ni kan svara.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man ska tolka ett testamente ska det altid göras med utgångspunkt ur vad som kan antas ha varit testatorns vilja, enligt den så kallade viljeprincipen i  Ärvdabalken 11 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637#K11.

Först och främst måste man försöka reda ut hennes faktiska vilja, sa hon vad hon avsåg med testamentet i samband med att hon upprättade det? Om hon inte gjorde det eller om det inte på något annat sätt framgick vad hon avsåg, få ni försöka se till syfte och övriga omständigheter. Använde hon garaget och förrådshusen? Är de närliggande? Är det rimligt att hon avsåg även dessa delar? Som jag uppfattar testamentet är syftet att hon och hennes sambo skulle bo kvar så länge som möjligt i fastigheten. Om garaget etc. står på samma fastighet som huset skulle det exempelvis kunna tala för att hon även avsåg dessa byggnader och inventarier.

Hoppas du känner dig lite klokare! Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare