Tolkning av testamente

Hej en fråga vad det här betyder . Jag "namn "

gör härmed följande förordning om min kvarlåtenskap. Mina bröstarvingar skall erhålla sin laglott. Resterande kvarlåtenskap skall med full äganderätt tillfalla min sambo " namn " . Den egendom som tillfaller bröstarvinge och testamentestagare skall vara enskild egendom i äktenskap. Detsamma gäller avkastning av den . min fråga vad får vi ärva som bröstarvingar det fins både hus och bilar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Med laglott menas hälften av andelen av arvet som enligt lag tillkommer bröstarvingarna, det vill säga den avlidnes barn (se 7 kap. 1 § Ärvdabalken). Om ett testamente kränker bröstarvingarnas laglott kan bröstarvingarna begära jämkning av testamentet för att utfå laglotten inom sex månader från att de har delgivits testamentet (7 kap. 3 § Ärvdabalken). Så det ni har rätt att utfå är hälften av kvarlåtenskapen efter eran avlidna förälder, det vill säga dennes enskilda egendom, andel ur samboegendomen samt särskilda egendom och det ska delas lika mellan er syskon (se 2 kap. 1 § Ärvdabalken).

Viktigt att poängtera att ni inte har rätt att få ut en viss sak, i det här fallet huset och bilarna, utan bara eran andel av kvarlåtenskapen efter eran avlidne förälder.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar

Alejandra VasquezRådgivare