FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/11/2014

Tjänstefel, polisförordningen 4 kap. 1 §

Polisförordningen 4 kap. 1 § lyder: Anställda inom polisen skall i arbetet uppträda på ett sätt som inger förtroende och aktning. De skall uppträda hövligt, hänsynsfullt och med fasthet samt iaktta självbehärskning och undvika vad som kan uppfattas som utslag av ovänlighet eller småaktighet.

Vad innebär detta i praktiken? Kan en polisman bli straffad om han utan anledning bryter mot denna skrivning, eller är det bara en klyscha som man kan strunta i och göra som man vill, allt efter humör?

Lawline svarar

Hej Kirsti!

Denna skrivning innebär precis vad som faktiskt står i paragrafen. Den anger de grundkrav som från yrkesetiska utgångspunkter ställs på anställda inom polisen. I ett hovrättsfall har Svea Hovrätt dömt en polisman för tjänstefel eftersom han fanns uppsåtligen ha brutit mot 4 kap. 1 § Polisförordningen, se RH 2007:51. I detta fall genom att han inledde en småaktig förundersökning, på egen hand, gällande hans egen sons påstått stulna cykel.

Svaret på frågan är alltså att han kan bli straffad och och att regeln inte bara är en klyscha - den ger uttryck för ett grundläggande krav på en polisman.

Mattias VilhelmssonRådgivare