Tillvägagångssättet för återkallelse av skriftlig fullmakt

Hej, Vi lämnade en fullmakt till en elmäklare 2012. Detta bolag, med ett visst org.nr, gick i konkurs 2015. Men fullmakten har tydligen överlåtits till nya elmäklare och jag tror det är nr 3 eller 4 som nu hävdar att vi är bundna till dem med ett avtal som har 3 års uppsägning enligt den gamla fullmakten från 2012. Bolaget har ett helt annat org.nr. Vi hävdar att fullmakten inte är giltig då det är en annan juridisk person än den som står på fullmakten. På fullmakten står också uttryckligen "Fullmakten avser ovan juridisk person". Var kan man läsa om fullmakts ogiltighet vid överlåtelse? Vill kunna skriva med en paragraf till bolaget när jag skriver att fullmakten de refererar till inte längre är giltig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Paragrafer om fullmakt hittar vi i 2 kap. lag(1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område(AvtL). Jag tolkar din fråga som att det rör sig om en skriftlig fullmakt.

Återkallelse

Återkallelse av skriftlig fullmakt regleras i 16 § AvtL. Där stadgas att en skriftlig fullmakt återkallas genom att fullmaktsgivaren begär tillbaka fullmakten från fullmäktigen. I det andra stycket framgår också att fullmäktigen är skyldig att på fullmaktsgivarens begäran återlämna fullmaktshandlingen.

Konsekvenserna av att sluta avtal med stöd av en felaktig fullmakt

I 25§ AvtL framgår vad som händer i de fall fullmäktigen sluter avtal utan stöd av en fullmakt. Den som utger sig som fullmäktig utan erforderlig fullmakt, eller agerar utanför behörigheten för fullmakten, ska bära eget skadeståndsansvar. Om fullmäktigen således inte kan styrka sin behörighet eller fullmakt och ändå ingår ett avtal för huvudmannen, blir fullmäktigen skyldig att ersätta den ovetande parten all skada som denne åsamkats av att inte kunna göra avtalet gällande mot huvudmannen.

Det förekommer dock några få undantag. Om fullmäktigen kan visa att huvudmannen varit passiv eller kanske accepterat avtalet i efterhand, kan han då undgå skadeståndsansvar.

Ett ytterligare undantag uppstår om tredje part (dvs. den som ingår avtal med fullmäktigen) var i ond tro när avtalet med fullmäktigen ingicks. Om tredje part hade kännedom om att fullmaktshandlingen var ogiltig, blir inte fullmäktigen i detta fall skadeståndsskyldig.

Sammanfattning

Du bör i första hand sända ett meddelande till elmäklaren där du förklarar att fullmakten är ogiltig då den inte är ställd till dem. Kräv att återfå originalhandlingen så att du kan förstöra den. De är skyldiga att återställa den till dig enligt lag, 16§ AvtL.

Tänk också på att i det fall elmäklaren väljer att ingå avtal för din del, trots den ogiltiga fullmaktshandlingen, kommer denne själv att bli ansvarig gentemot tredje man. Du bör dock i de fall du får kännedom om att det har ingåtts ett avtal snabbt ta kontakt med tredje man och förklara att fullmakten är ogiltig, för att bättra dina chanser att inte bli ansvarig på grund av passivitet.

Jag hoppas att jag kunnat svara på din fråga väl. Om du har några fler frågor är du välkommen att skriva i kommentatorsfältet eller skicka in en ny fråga.

Ha det bra!

Hashim Mohammed RithaRådgivare