FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/10/2022

Tillträdesförbud vid snatteri?

Hej, jag har gjort misstaget och det är dumt. Jag vet och gör aldrig om det! Men åkt dit för snatteri fast i själva verket missa jag att skanna in 2 varor för 26 kr. Polisen skrev ingen anmälan eller så andra gången men lova att inte göra om det och ska inte heller. Skäms, tänkte inte klart där.. men nu till frågan, kan butiken förbjuda mig att gå in i butiken? Dem har inte sagt något om att jag inte är välkommen dit så då antar jag att man får..? Vad tror du? Dock så tänker jag inte gå dit snart utan vänta lite.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i lagen (2021:34) om tillträdesförbud till butik.

Sedan 1 mars 2021 finns en lag som gör att personer kan portas från butiker om de bland annat begår upprepande stölder. Förutsättningarna för ett få ett tillträdesförbud framgår av 2 §. Där sägs att tillträdesförbud kan utgå om det p g a särskilda omständigheter finns risk för att personen i fråga kommer att begå brott i butiken. Vid bedömningen av om denna risk finns ska man särskilt beakta om personen tidigare har begått brott i eller i anslutning till butiken. Tillträdesförbud får meddelas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den enskilde. Tillträdesförbudet får alltså inte meddelas om det anses vara oproportionerligt i förhållande till det som skett.

Tillträdesförbudet ska gälla för en viss tid, högst 1 år enligt 3 §. Frågor om tillträdesförbud ska prövas av en åklagare enligt 6 § och ett beslut om tillträdesförbud ska delges den som förbudet avser enligt 4 §. Innan en fråga om tillträdesförbud avgörs, ska den som är part underrättas om det och få tillfälle att yttra sig enligt 9 §

Sammanfattningsvis så tror jag att du får besöka butiken. Hade butiken ansökt om ett tillträdesförbud hade du fått reda på det. Polisen har sedan inte skrivit någon anmälan så tekniskt sett har du ju inte begått ett brott. I och med att det är en engångsföreteelse som rörde varor med ett litet värde så bör det anses vara oproportionerligt att tillträdesförbud meddelas.

Jag tror inte att butiken kommer att ansöka om ett tillträdesförbud, om de ändå gör det skulle det med sannolikhet inte meddelas av åklagaren.

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare