FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/01/2018

tillåtet att arbeta 12 dagar i sträck?

Får jag jobba 12 dagar i sträck om två av dagarna innehåller väldigt lite arbetstid?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetstider för arbetstagare regleras i arbetstidslagen (ATL) (1982:673) se här.

Du som arbetstagare ska ha minst 36 timmars sammanhängande ledighet under en sjudagars period (veckovila) enligt 14 § ATL och minst 24 timmar veckovila enligt kapitel 2 artikel 5 i EU:s direktiv om arbetstidens förläggning.

Arbetsgivaren har således en möjlighet att lägga veckovilan i början av vecka 1 och sedan i slutet av vecka 2 detta gör ju så att du kan teoretiskt sätt kan arbeta 12 dagar i streck och fortfarande erhålla den veckovila som du har laglig rätt till. Alltså om arbetgivaren har gjort en sådan uppdelning som jag beskriver ovan så är det lagligt att arbeta 12 dagar i sträck.

Med vänlig hälsning,

Simon Gille-JohnsonRådgivare