FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/08/2014

Tillåten försäljning av andel i fastighet när övriga delägares samtycke saknas?

Hej, nu till min fråga. Vi är 5 syskon som gemensamt äger en sjöbod (varje delägare äger en 1/5 del vardera). En broder har sålt sin 5:e del i sjöboden utan att tillfråga oss andra syskon. Har han rätt att göra detta? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga gäller samägande. Om ni inte har avtalat om annat så gäller lagen om samäganderätt, https://lagen.nu/1904:48_s.1

Huvudregeln i 2 § säger att om någon av delägarna vill förfoga över fastigheten i dess helhet krävs samtliga delägares samtycke. Exempelvis måste alla syskon samtycka vid försäljning av HELA fastigheten.

Av 2 § framgår dock motsatsvis att varje delägare fritt förfogar över sin andel i fastigheten. Det innebär i praktiken att en delägare har rätt att sälja SIN andel utan de övrigas samtycke.

Förutsatt att ni inte har avtalat om annat har alltså er bror rätt att sälja sin andel av fastigheten utan övrigas samtycke.

Hoppas detta hjälpte! Du är välkommen att kontakta mig om du har några frågor.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare