Tillägg till testamente har samma formkrav som upprättande av testamente

HAR REDAN ETT TESTAMENTE SKRIVET 1985 AV ADVOKAT. VILL GÖRA ENKLARE TILLÄGG TILL DETTA I DAG. hUR GÖR MAN, m.v.... hANS fORESTEDT

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samma formkrav för upprättande som för tillägg
Om du vill göra tillägg till ditt testamente gäller detsamma som gällde då testamentet upprättades för första gången. Det är alltså samma formkrav för upprättande av ett testamente som för tillägg till testamente.

Formkraven för upprättande av testamente
Kraven för upprättande av testamente är att det sker skriftligen och bevittnas av två personer. Dessa två vittnen ska skriva på testamentet samtidigt och vara medvetna om att det är ett testamente de skriver på. Det finns inget krav att vittnena vet om vad testamentet säger mer specifikt. Detta följer av 10 kap. 1 § ärvdabalken. Enligt 10 kap. 6 § ärvdabalken gäller detsamma om ett tillägg ska göras till ett testamente.

Din situation
Det du behöver göra är alltså att be två personer bevittna och skriva på tillägget till ditt testamente. Mitt råd till dig är att du skriver in tillägget i ditt testamente från 1985 så du bara har en testamentshandling att hålla reda på.

Ifall ditt påtänkta tillägg innebär att någon tidigare del av ditt testamente inte längre ska gälla är det enklast för dig att förstöra det gamla testamentet och upprätta ett helt nytt nu (enligt formkraven i 10 kap. 1 § ärvdabalken). På så sätt undviks ev. tolkningsproblem av testamentet då du avlider.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp! Hör gärna av dig på sms eller mail ifall du har någon fråga om mitt svar.
Telefon: 070-32 877 32
Mail: jonas.wester@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare