Tillägg i testamente

Jag och min man har upprättat testamente och äktenskapsförord. I äktenskapsförordet har vi skrivit att fastigheten, som min man äger är hans enskilda egendom och eventuella arv är min enskilda egendom. Vi har två barn var (särkulle barn). Nu vill vi göra ett tillägg i testamentet, där min man skriver att han vill att jag och hans två barn ärver lika stor del av huset. Kommer detta tillägg att gälla eller måste vi skriva något annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamentes giltighet

Tillägg är giltiga i ett testamente, men tänk på att testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen. Din man ska underskriva handlingen och vittnena ska underskriva handlingen för att bestyrka dess riktighet. Vittnena ska veta att det är fråga om ett testamente, men behöver inte äga kännedom om testamentets innehåll, 10 kap. 1 § ärvdabalken. Vittnena bör vid sina namn anteckna yrke och hemvist samt tiden för bevittnandet och övriga omständigheter som kan vara av betydelse för testamentets giltighet, 10 kap. 2 §. Tänk på att ett vittne inte får vara under 15 år eller lida av en psykisk störning som gör att denne saknar insikt om att det är fråga om ett testamente. Syskon eller någon annan i rätt upp- eller nedstigande släktskap får inte heller vara vittne, 10 kap. 4 §.

Avslutande råd

Din mans särkullbarn kommer alltid ha rätt till hälften av hans framtida kvarlåtenskap, oavsett vad testamentet säger, 7 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637). Det går alldeles utmärkt att skriva att du ska ärva lika stor del av huset som hans barn eftersom det utgör mindre, eller åtminstone hälften, av hans framtida kvarlåtenskap.

Om ni behöver hjälp med att utforma och upprätta ett testamente, kan du kika på de skräddarsydda avtal som Lawline har att erbjuda här, eftersom det inte ingår i gratistjänsten.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare