FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/12/2018

Till vilken ålder kvarstår underhållsplikten till ens barn?

Mitt barn 20år som bor hos mig och som går på gymnasiet får underhåll från andra föräldern genom försäkringskassan. till sommaren förväntades han vara klar med studierna men nu verkar det som han inte kommer få något examensbevis pga ej uppfyllt betygskraven i alla ämnen.

Han har nu tankar om att börja på yrkeslärlingsprogram gymnasienivå-istället. min fråga då är om han är berättigad till underhåll från andra föräldern som tidigare fram

21 eller är det studielån som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, men om barnet fortfarande läser på grund- eller gymnasienivå i skolan gäller underhållsskyldigheten fram tills barnet fyller 21 år (7 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken). Avgörande för att barnet ska ha kvar sin rätt till underhållsbidrag är alltså att programmet anses motsvara gymnasienivå utbildningsmässigt. Eftersom du antyder att så är fallet så bör ditt barn har rätt till underhållsbidrag.

Hoppas mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare