FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/03/2018

Till vem utbetalas underhållsstödet för ett barn?

Hej.

Min dotter fyller 18år snart och hon bor och har bott hos mig sedan hon var 3 år. Under den tiden har jag fått försörjningsstöd av hennes mamma.

Nu när hon fyller år tycker hon att hon får 1500 c:a i "fickpeng" direkt av mamma . Hon har fått sitt studiebidrag som "månadspeng" sen hon började gymnasiet för det vill hon.

Ska hon ha både studiebidrag och försörjningsstöd ? (Hennes mamma verkar tro det) vad gäller ?

Stort tack för ett svar .Mvh Peter

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Du som boendeförälder (föräldern där barnet bor) har rätt till underhållsstöd av den andre föräldern för barnet/barnen som bor hos dig. Detta har du rätt till fram till att barnet fyller 18 år och är myndigt.
Din dotter svarar sedan för sin egna ekonomi från den dagen hon fyller 18 år, även om hon bor hos dig som är föräldrar. Så det är korrekt att utbetalningarna ska göras direkt till barnet om denne begär det.

Hon kommer få besked från försäkringskassan, om det inte redan kommit, att hon kan söka förlängt underhållsstöd från det att hon fyller 18 år. För att hon ska ha rätt till fortsatt underhållsstöd ska hon bo kvar hemma hos dig, få studiestöd och gå i skolan på heltid. Brister hon i något av dessa krav kan hon mista rätten till stödet. Det anses vara av största vikt att våra ungdomar har sysselsättning.

Sedan är det upp till dig som förälder och ditt barn att komma överens om vad hon kostar i hushållet, så det blir med andra ord du som har det slutliga beslutet vad hon kommer ha över i "fickpengar" varje månad.

Tycker ni att det är svårt att räkna ut vad ett vuxet barn kostar så kan ni ta hjälp hos försäkringskassan, de har räkneverktyg på sin hemsida, eller så kan ni ringa dem.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare