FrågaPROCESSRÄTTDomstol15/07/2015

Tidsram avseende prövningstillstånd i HD

Hej!När man överklagar en hovrättsdom till högsta domstolen-hur länge tar det innan man vet om det tas upp eller Ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget generellt svar på din fråga. Högsta domstolens ambition är emellertid att dessa beslut ska fattas så snart som möjligt. I allmänhet meddelas besluten inom sex månader från det att överklagandet kom in till Högsta domstolen. Vissa mål, exempelvis där personer är häktade, avgörs betydligt snabbare än så.

Väntetiden beror på att juristerna måste sätta sig in i fallet innan ett beslut om prövningstillstånd kan fattas. Det beror också på att det inkommer många överklaganden som ska behandlas.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare