Tidsfusk på arbetsplatsen

Har en anställd som har bluffat med sin tidrapportering, ca: 20 timmar på en månad.

Han har skrivit att han jobbat 8 timmar och den verkliga tiden har ibland varit bara 5-6 timmar per dag. han har använt firmabilen till att lämna sin dotter på dagis. han jobbar i Uppsala men jag har sagt vid anställningstillfället att det kan bli jobb i Västerås också. hans arbetstider har varit mellan kl.08,00 till kl.17.00 i Uppsala. i Västerås är arbetstiden 07.00-16.00. Han vägrar att börja kl.07.00 fast de andra i företaget gör det. Han har en visstidsanställning till den sista augusti 2015. hur gör jag en anmälan på honom med fusk av tidrapporteringen? till polisen så klart. Har sagt upp killen i förtid när han gjorde en arbetsvägran.

Mvh Ivan Pleinadius

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan anmäla honom till polisen för felaktig tidrapportering. Utifrån din beskrivning verkar han ha utnyttjat möjligheten att på egen hand rapportera den tid som han har arbetat. Juridiskt sett anses tidsfusk vara ett missbruk av arbetsgivarens förtroende. Närmsta brott till hands är trolöshet mot huvudman, vilket kan resultera i böter eller fängelse i högst två år. Det är fråga om relativt mindre summor (ca 20 h) och böter eller villkorlig frigivning verkar ligga närmast till hands om han anses ha gjort sig skyldig till brottet.

Ett alternativt brott som har begåtts kan vara bedrägeri.

Du kan upprätta en anmälan på polisens hemsida här, vända dig till närmsta polisstation, eller ringa 114 14.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se, så hjälper vi dig vidare i ditt ärende.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare