FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/10/2017

Tidsfrist för bodelning av samboegendom

om man gått isär från ett sambo förhållande som varat i lite mer än 2 år. hur långt efteråt kan man kräva att han ska köpa ut mig från en numer såld bostad.. det är ca 6 år sen det tog slut

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Från och med den dag samboförhållandet upphör har båda samborna ett år på sig att framställa en begäran om att bodelning ska ske. I en bodelning delar samborna lika på all samboegendom. Om en begäran om bodelning har gjorts inom ett år har man alltså rätt att kräva bodelning (8 § 2 st sambolagen), efter detta har man förlorat sin rätt.

Eftersom det gått längre tid än ett år sedan ert samboförhållande upphörde, har du alltså inte möjlighet att begära bodelning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare