Tidpunkten för efterarv

Min frus far dog för 2 år sedan och hennes mor bor nu på ett hem. Huset säljs nu och vi undrar om hon kan kräva ut sin del från hennes fars sida? Hon har även en bror. Modern inte helt tillräknelig.

Lawline svarar

Hej!

Efterarvingar har rätt till arv efter den första arvlåtaren, det vill säga din frus far, först när den andra arvlåtaren, det vill säga din frus mor, avlider, 3:2 Ärvdabalken. Under sin livstid får din frus mor förfoga över arvet som hon ser passar, vilket inkluderar en rätt att sälja huset. Din fru har därför ingen rätt att kräva ut sitt efterarv efter sin far förrän hennes mor avlidit.

Om modern inte är helt tillräknelig och din fru därför är orolig över hur hon sköter sin ekonomi så är det möjligt för henne att ansöka om god man för sin mor, se 11:4 och 11:15 Föräldrabalken. En god man har dock till uppgift att göra vad som är bäst för sin huvudman, 12:3 Föräldrabalken. Det innebär att gode mannen, om sådan kan förordnas, ska ta hänsyn till vad som är bäst för din frus mor, inte för eventuella arvingar.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.
Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare