Tidigare avlidne makens arvingars rätt till arv

En bekant har följande undran. Är änka sedan 1988, makarna hade inget äktenskapsförord eller testamenten. Hon har haft en son som är avliden, han var ensamstående utan barn. Undran är nu, maken som avled 1988 har två syskon med barn. Har någon av dessa arvsrätt efter henne eller kan hon testamentera, ev. ge bort , sin fastighet och pengar som hon vill utan de kan lagligt protestera? Hon är sjuklig. Hon har även en syster. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Din bekant har, om det fanns något att ärva efter hennes make, ärvt sin make med fri förfoganderätt. Det innebär att den dag som hon går bort så har makens arvingar rätt till efterarv, 3:2 ärvdabalken (ÄB). Då makarna inte hade äktenskapsförord så var all deras egendom giftorättsgods om inte någon av dem fått gåva eller arv med villkoret att egendomen ska vara enskild. Om all egendom var giftorättsgods är efterarvsandelen 50 %. Makens legala arvingar, hans syskon och/eller syskonbarn, har därför rätt till halva arvet efter din bekant. Denna andel kan hon inte testamentera bort. Inte heller kan hon undvika efterarvingarnas rätt till arv genom att gå bort egendom under sin livstid, då de, om hon orsakar väsentlig minskning av sitt bo, har rätt till vederlag, 3:3 ÄB. I första hand tas vederlaget från den andel som ska tillfalla din bekants egna arvingar/testamentstagare, men om det inte räcker till kan de under vissa förutsättningar kräva ersättningen från den som mottog gåvan.

Över sin egen del av arvet äger dock din bekant testamentera. Utan testamente ärver hennes syster, och eventuella syskonbarn/syskonbarnbarn till avlidna syskon, 2:2 ÄB, men hon kan testamentera hela arvet efter sig till någon/några andra.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare