FrågaAVTALSRÄTTGåva17/04/2014

Tidigare ägare tar tillbaka hunden

Hej För nästan fyra år sedan har jag fått en hund av mina bekanta. Dem har överlämnat hunden till mig personligt och har sagt , att hunden är min . Vi har inte skrivit på några dokument . För några dagar sedan har dem kommit hem till mig och tog hunden tillbaks med påståendet, att det är dem som står som hundägare och jag fick bara ta hand om deras hund alla dem åren. Dem har knappt frågat mig om hunden alla åren och inte betalat några kostnader för den heller. Hunden har jag fått oförsäkrad och veterinär räkningar har jag betalat själv. På frågan om dem kan betala allt tillbaks , har jag fått ett svar , att ingen har bett mig , att betala för hunden. Vad har jag för rätt.....får jag be dem , att betala alla räkningar tillbaks till mig ? Hur gör jag.....stackars hund :( Hälsningar / M

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt 1 § lag angående vissa utfästelser om gåva så är hunden given som en gåva till dig. Hunden blev din när dina bekanta gav dig hunden och inte förväntade sig någon motprestation. Dina bekanta kan inte ångra gåvan när den blivit fullbordad. Det torde inte spela någon roll att de står fortfarande som ägare till hunden.

Om dina bekanta vägrar att lämna tillbaka hunden kan du vända dig till tingsrätten i din kommun.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare