Testamentstolkning - full äganderätt eller fri förfoganderätt?

Vår far dog för ett par år sedan, och nu för en kort tid sedan dog hans fru, vår styvmor, Sara kallad här. Hon efterlämnade inget testamente, men det gjorde däremot far. I fars testamente stod det att Sara ska "erhålla ett kontantbelopp" på låt oss säga 1 000 000 kr, och att en fastighet, här kallad torpet tillfaller henne. Min fars övriga tillgångar "tillfaller" hans barn. (de hade ett äktenskapsförord) Min far och Sara hade inga barn, men Sara har syskon som är i livet, och en mor. De släktingarna bor för övrigt i ett annat EU-land. Nu har vi hört att släktingarna vill sälja huset, trots att en bouppteckning ännu inte är gjord. En juridiskt kunnig vän har sagt att det inte är självklart att Saras släktingar ska ärva torpet (Saras dödsbo har efterlämnat en hel del skulder har vi förstått och inga andra tillgångar, förutom torpet), därför att testamentet är oklart skrivet. Hade det stått att torpet "tillfaller med full äganderätt" så hade Saras släktingar utan tvivel ärvt det, men nu stod det bara "tillfaller". Kan vi räknas som dödsbodelägare i dödsboet efter vår styvmor? Har vi goda/hyfsade möjligheter att få rätt om vi anlitar advokat och hävdar vår rätt att ärva fastigheten "torpet"? Vi misstänker att Saras släktingar har begränsade möjligheter att anlita juridiskt ombud vid en eventuell tvist.

Lawline svarar

Hej!

Om ni är dödsbodelägare i din styvmors dödsbo eller inte är beroende av hur din fars testamente ska tolkas. Om testator skriver att något ska tillfalla någon borde presumtionen vara att det tillfaller testamentstagaren med full äganderätt. Testamentet ska dock tolkas i enlighet med testators vilja, 11:1 Ärvdabalken. Om det är något annat i testamentet som talar för att din far avsett att torpet ska tillfalla med hans fru med fri förfoganderätt är det möjligt att tolka testamentet därefter. Det går tyvärr inte att bedöma utan att se testamentet i sin helhet. Om det dock endast står att torpet tillfaller hans fru har jag dock svårt att se att det skulle tolkas som om han avsett att så ska ske med fri förfoganderätt.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K11.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare