Testamentstagares dödande

Hej Min halvbror har avlidit och skrivit testamente. Han överlåter all sin kvarlåtenskap till en kvinnlig bekant. De hade ett förhållande tidigare men inte det senaste året. Han hade alkoholproblem och haft det från och till i många år. Hon har berättat att hon var hos honom på onsdagen, några dagar innan han hittades död. han var då i så dåligt skick och kunde inte stå på sina ben. Hon tänkte gått till honom på lördagen men gjorde inte det och på söndagen fick hon besked om att han var död. Hon hade nycklar till hans lägenhet och vi förstår att hon har varit i den efter hans död. Hon sa att han pratade om ett papper som han ville ge henne. Hon fick inte det men blev nyfiken på vad det var. Klart jag undrar om hon hittade papperet och vad stod det i det. Det som är svårast är att hon inte tillkallade ambulans när han var så dålig. Tänker att hon ville att han skulle dö för hon visste att hon skulle ärva honom. Känns inte rätt för mig att godkänna testamentet när man vet om dessa omständigheter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Jag kommer att i mitt svar utgå från att ett riktigt testamente föreligger. Den kvinnliga bekant är i detta fall en testamentstagare. Inom den svenska arvsrätten har den testamentstagaren som genom brott uppsåtligen dödar personen inte rätt att få arv efter denna person (15 kap. 1 § 1 stycket ärvdabalken). I lagrummets andra stycke finns en utvidgad bestämmelse som betyder att om testamentstagaren utan avsikt dödar, förlorar testamentstagaren rätten till arv efter den döde. Dock krävs att testamentstagarens handlande varit uppsåtlig och innefattat våld på den dödes person och att detta handlande varit ett brott där ett lindringare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivit (15 kap. 1 § 2 stycket ärvdabalken). Enligt din beskrivning har kvinnan inte utövat något våld mot din halvbror och inte heller har hon med avsikt dödat brodern. Om det inte finns några ytterligare omständigheter, har kvinnan rätt till sin del av kvarlåtenskapen efter din halvbror.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare