Testamentstagare eller arvsrätt enligt ärvdabalken, vem ärver?

Hej!

Min farbror har just avlidit, och jag står namngiven som hans arvtagare i hans testamente. Hans fru är avliden, och hennes del har redan testamenterats bort. Nu plötsligt har jag blivit kontaktad av andra släktingar, som tänket försöka få del i mitt arv. Säger bl.a att de anlitat ombud som ska närvara vid bouppteckningen. De uppträder mycket otrevligt emot mig, så har uppstått en väldigt obehaglig situation. Det är bland annat några syskon och syskonbarn till min farbror. Visst har dessa ingen del i arvet, i och med testamentet? Hälften av boet bör väl gå till mig? Testamentet är korrekt upprättat av jurist.

Tacksam för svar!

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Regler om arv hittar vi i Ärvdabalken (förkortad ÄB).

Arv enligt ärvdabalken
Jag utgår från att föräldrarna till farbrorn har gått bort. Enligt 2 kap. 2 § ÄB delar arvlåtarens syskon på föräldrarnas lott. Helt riktigt hade din farbrors syskon ärvt före dig, om det inte vore för testamentet.

Arv enligt testamentet
Endast bröstarvingar (barn till din farbror) har en ovillkorlig rätt till sin laglott (del av arvet). Eftersom din farbrors syskon och syskonbarn (även du) inte är bröstarvingar saknar dom därför lagstadgat rätt till den del av arvet som din farbror valt att testamentera bort. Det innebär alltså, att testamentet går före arvsrätten.

Vem ärver?
Din farbrors syskon och syskonbarns enda möjlighet att ta del av arvet är att hävda att testamentet är ogiltigt på grund av bristande formkrav eller liknande enligt 13 kap. ÄB. Det hela innebär att det du säger är korrekt: du har rätt till den del av arvet som testamentet avser och jag ser inte att någon annan skulle nå framgång i att hävda annat.

Jag önskar dig lycka till och du är såklart välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Sara HillRådgivare