Testamentsrätt

Hejsan

Kommer jag att ärva min halvbror. Bara han och jag i livet. Han har skrvit ett testamente där två för mig okända personer får ärva allt efter honom.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Den som avlidit har möjlighet att genom testamente förordna om sin kvarlåtenskap enligt 9 kap. 1 § ärvdabalken. Detta ger arvlåtaren en rätt att testamentera bort hela sin kvarlåtenskap. Dock kan rätten inskränkas av bröstarvinges laglott som går före. Bröstarvinge utgörs av arvlåtarens avkomlingar enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken. En bröstarvinge har enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken rätt att få halva den arvslott som föreligger, så kallad ”laglott”. Då denna rätt till laglott enbart föreligger för bröstarvinge har du som halvbror ej rätt att ärva något i det fall att arvlåtaren har testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap. Någon rättslig reglering som inskränker testamentsrätten i detta fall föreligger således inte.

Ärvdabalken finner du https://lagen.nu/1958:637.

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare