Testamentestolkning

Fråga om tolkning av ett testamente (i formulär) som lyder:

TESTAMENTE

All kvarlåtenskap

Undertecknad ....... Detta är min yttersta vilja och mitt testamente:

AA, BB, CC, DD, EE och FF som är mina syskonbarn.

Min fråga: Ärver personerna AA--- FF lika mycket ?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Av vad jag förstår av din fråga är det som ska testamenteras ingen särskild utpekad egendom, utan universell - vilket innebär att all egendom som testatorn (den som skriver testamentet) äger ska testamenteras till dem som anges i testamentet.

Gällande testamentestolkning gäller att om ingenting särskilt är stadgat om särskilda andelar ska dem som är skrivna i testamentet ärva lika andel. Detta innebär att kvarlåtenskapen ska delas lika på AA-FF.

Det ska sedermera noteras att personerna i det aktuella testamentet inte är skyddade mot laglottsregeln. Detta gäller då personerna endast är syskonbarn. Laglottsregeln innebär att om testatorn har några bröstarvingar (barn) kommer dessa kunna begära ut en halv arvslott av kvarlåtenskapen, oavsett hur testamentet ser ut. Vid det fall bröstarvingarna är medvetna och accepterar testamentets verkan, kommer testamentets förordnande fortskrida likt föreskrivit ovan.

Begärs laglott ut kommer testamentestagarnas lotter minskas i lika mån. Det vill säga dem kommer fortfarande få ut samma andel, dock med mindre värde.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag

Marcus AnstrinRådgivare