Testamentering och bröstarvinges laglott

Hej Vi har våra bolån hos SBAB, där jag har läst någonstans att ett Testamente är Gratis? Stämmer det? Vad ingår i så fall i denna tjänst? Just nu är vi sambor, tänkte gifta oss, för att bl.a. inte min blivande fru skall gå lottlös. Vi har ett gemensamt villaägande sedan 16 år..50/50 %...vardera.. Eftersom jag är 21 år äldre än min sambo, så förutsätter jag att jag går bort först. Jag har 2 barn, från tidigare äktenskap. Förstår att arvslotten är 50%, kan man minska den i ett testamente? Och hur i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan inte svara för SBAB:s utbud men ska försöka skapa tydlighet angående arvsfördelningen. Jag förstår det som att du ska gifta dig och att du har två barn men att du vill se till att din framtida fru lämnas med så stor del av din kvarlåtenskap som möjligt.

Vid din bortgång delas din kvarlåtenskap lika mellan dina bröstarvingar, alltså hälften vardera till dina två barn (ÄB 2 kap 1 §). Du kan själv bestämma hur din kvarlåtenskap ska fördelas genom ett testamente. Du kan dock inte testamentera om dina bröstarvingars laglott. Laglotten består av hälften av bröstarvingarnas arvslotter (ÄB 7 kap 1 §). Alltså har dina två barn rätt till 25 % vardera av din kvarlåtenskap och detta kan inte ändras genom testamente(ÄB 7 kap 3 §).

I det fallet då barnen även hade varit din blivande frus barn så hade barnens arv först gått till din fru till hennes bortgång men eftersom barnen är särkullbarn har de rätt att få ut sitt arv direkt vid din bortgång (ÄB 3 kap 1 §).

Det går alltså inte att testamentera bort bröstarvingars rätt till sin laglott.
Du kan dock testamentera 50 % av din kvarlåtenskap till din fru.

Det är värt att notera att frågan om arvet av din kvarlåtenskap handlar om egendomsmassan som ditt dödsbo innehar efter att en bodelning skett mellan dig och din framtida fru. Det sker alltså först en sedvanlig bodelning enligt äktenskapsbalkens regler och det är sedan den delen av giftorättsgodset som tillfaller dig som delas ut genom arv. Exempelvis om er gemensamma bostad är all den giftorättsgods som du och din fru innehar så ska denna först fördelas lika mellan dig och din fru, alltså med ½ var . Du kan då testamentera ½ av din halva av huset, alltså 25% av huset, till din fru. Fördelningen blir då alltså 75% till din fru och 12,5% vardera till dina bröstarvingar.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare