Testamenterad tavla finns inte kvar

Får en god man läsa huvudmannens testamente? Om inte- vad händer om allt lösöre sålts i samband med försäljning av de mesta ägodelarna innan flytt demensboende. Å sen står det i testamentet t ex att en viss tavla skall gå till en viss person? Å tavlan har redan sålts?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

En god man förordnas om någon på grund av sjukdom eller andra hälsotillstånd inte kan ta tillvara sin rätt (11 kap. 4 § föräldrabalken (FB)). Det finns inget som förbjuder eller hindrar en god man från att läsa ett testamente.

Vad gäller tavlan finns regler om testamente i ärvdabalken (ÄB). Förordnanden i testamenten som avser egendom som inte finns kvar i kvarlåtenskapen är utan verkan (11 kap. 4 § ÄB). Personen som enligt testamentet ska få tavlan har alltså ingen rätt till den ifall den har sålts.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare