Testamenterad kvarlåtenskap till hel- och halvsyskonbarn

Om en barnlös som avlidit skrivit i sitt testamente att hennes syskonbarn skall ärva hela hennes kvarlåtenskap till lika fördelning och det visar sig att det finns både helsyskonbarn och halvsyskonbarn. Ärver dessa då lika. Min tanke är att arvet kommer direkt till syskonbarnen och inte via den avlidnas föräldrar och syskon. Både föräldrar, syskon och halvsyskon till testatorn är avlidna.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om testamentet är giltigt kommer kvarlåtenskapen att fördelas mellan syskonbarnen. Om det enbart är helsyskonbarn som ska ärva eller också halvsyskonbarn får avgöras genom en tolkning av testamentet. Om inget särskilt nämns om helsyskonbarnen är det närmast att anta att testamentet kommer att tolkas som att samtliga syskonbarn ärver lika. Om testamentet är giltigt är det enbart bröstarvingar som kan bestrida testamentet och kräva sin laglott. Eftersom testatorn är barnlös är detta inte möjligt.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare