Testamentera till syskonbarn

Hej!

Undrar ang 11 kap. 6 § Om testamentes tolkning

Jag är moster till tre barn och testamenterar min kvarlåtenskap till dessa. Om den ene avlider/är avliden vill jag att dennes barn ska ärva och ej eventuell maka/make. Eller att de andra två får del av detta. Inte heller min syster.

Tar paragrafen höjd för detta eller måste jag förtydliga i mitt testamente?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

11 kap 6 § Ärvdabalken (ÄB) tar enligt min bedömning endast sikte på situationen då testamentsgivaren testamenterat till någon som ändå skulle haft arvsrätt efter denne.

De som enligt arvsordningen har legal rätt till arv i första hand är den avlidnes bröstarvingar (dvs. barn) enligt 2 kap 1 § ÄB. Är det så att bröstarvingarna avlidit träder deras barn in istället. Finns det varken exempelvis barn eller barnbarn ärver den andra arvsklassen istället enligt 2 kap 2 § ÄB, bestående av den avlidnes föräldrar. Finns det inga föräldrar, träder den avlidnes syskon in istället. Finns heller inga syskon träder syskonbarnen in som arvingar. Att arvingars barn träder in istället för den avlidne arvingen kallas för istadarätt.

Det framgår av frågan att du bl.a. har en syster. Hon har alltså arvsrätt före dina syskonbarn enligt arvsordningen. Du bör därför skriva i testamentet att du istället vill att dina syskonbarn ska ärva dig samt i andra hand att deras barn ska ärva dig.

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare