Testamentera till bonusbarn

Lever i ett reg. partnerskap. Vi har äktenskapsförord och inga barn. Kan jag testamentera till två bonusbarn som jag har sedan en tidigare relation eller vad gäller i detta fall!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det är fullt möjligt för dig att testamentera till dina två bonusbarn. Testamentet kan dock behöva utformas på olika sätt beroende på exakt vad du vill åstadkomma. Några saker att fundera på är t.ex. om du vill att dina bonusbarn ska ärva direkt eller om du vill att din partner ska ärva först varpå bonusbarnen ärver vid hens frånfälle? Vill du att dina bonusbarn ska ärva egendom som enskild och ska det finnas några förfoganderättsinskränkningar?

För att vara säker på att du uppnår vad du vill med ditt testamente skulle jag rekommendera att du bokar en tid hos någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Detta gör du enkelt via http://lawline.se/boka.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare