Testamentera all kvarlåtenskap utom vissa avskilda pengar till någon

Jag och min sambo ska underteckna ett testamente att vi ska ärva varandra. Det gäller en bostadrätt i utlandet, en bostadsrätt i Sverige samt en sommarstuga i Sverige. Min mor dog nyligen och jag ärver en summa pengar från henne. Är det möjligt att jag behåller de pengarna själv och sedan ser till så att mina barn ärver dem?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ditt testamente gäller även om du skulle komma över mer egendom. Om du vill se till att din sambo inte får del av de pengarna, bör du helt enkelt se till att testamentet är formulerat på ett sådant sätt att de inte omfattas! Du kan t.ex. testamentera vissa saker eller en viss andel av din egendom till din sambo. Ett annat alternativ är att du sätter de aktuella pengarna på ett särskilt konto och skriver i testamentet att pengarna på det kontot skall gå till dina barn.
Du kan också formulera dig på så sätt att "De pengar jag fått i arv av min mor eller det som träder i deras ställe skall gå till mina barn."

Hör gärna av dig igen om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare