Testamente vinner laga kraft vid godkännande eller sex månader efter delgivning

Hej !

Min faster har skrivit ett testamente där jag och min bror ärver henne, (hon har inte varit gift eller har inga barn). En av fasters brorsbarn har inte godkänt testamentet. Hur gör jag när 6 månader gått efter att han fick ta del av testamentet och inte skrev på godkännandet? Ska jag kontakta tingsrätten och begära något papper innan vi kan skifta dödsboet.Hur skriver jag i så fall i begäran? Måste jag ha detta papper att ingen har begärt klander inom 6 månader alltså?

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om testamentet inte godkänns av arvingar måste de delgivas testamentet för att det ska vinna laga kraft. Om brorsbarnet har delgivits testamentet förlorar han rätt att klandra testamentet sex månader från delgivningsdatumet. Se ärvdabalken 14 kap. 4-5 §§. Om brorsbarnen har delgivits så väntar ni sex månader, sedan har testamentet vunnit laga kraft. Bevis på detta är godkännande från arvingar och bevis att delgivning skett, du behöver inget intyg på att ingen har klandrat testamentet.

När testamentet vunnit laga kraft är det du och din bror som är dödsbodelägare eftersom ni får ärva allt efter din faster. För att göra ett arvskifte behöver en arvskifteshandling upprättas och skrivas under av samtliga dödsbodelägare (se ärvdabalken 23 kap. 4 §). När den är klar kan egendomarna skifta ägare, de handlingar som krävs för detta är bouppteckningen och arvskifteshandlingen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare