Testamente utan verkan

Hej. Jag undrar om jag behöver ändra mitt testamente nu när jag gift mig. Jag upprättade under ett tidigare samboförhållande ett testamente till dennes fördel. Vi gick skilda vägar, och nu har jag gift mig med en annan. Blir det gamla testamentet ogiltigt automatiskt, så att det som nu gäller är det regelverk som styr enligt arvsrätten vid äktenskap? Eller måste jag skriva ett nytt testamente nu?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När ett äktenskap upphör på grund av att den ena maken avlider så sker i första hand en bodelning som innebär att det sker en hälftendelning av makarnas giftorättsgods. Den del som tillfaller den avlidna maken ska sedan fördelas till arvingarna. Finns det inte något testamente så gäller den legala arvsordningen där det är den efterlevande maken som ärver allt, så länge det inte finns några särkullbarn som alltid har rätt att få ut sin laglott direkt.

Finns det däremot ett giltigt testamente så fördelas arvet utifrån detta och den legala arvsordningen sätts ur spel. För att ett testamente ska vara giltigt krävs att det har upprättats skriftligen och att det har undertecknats och bevittnas av två vittnen i samtidig närvaro.

I ditt fall finns det ett testamente och detta ska som huvudregel gälla. Det finns dock undantag som gör att ett testamente som har upprättats anses vara utan verkan och på så sätt inte giltigt. Så är exempelvis fallet när ett testamente har upprättats till förmån för en sambo men att samboförhållandet har upphört före det att den som upprättade testamentet avled.

Ett samboförhållande anses enligt lagens mening upphöra i och med att någon av samborna avlider, gifter sig eller när samborna flyttar isär. Eftersom att ditt samboförhållande har upphört så är det testamente som du har upprättat till förmån för din före detta sambo utan verkan och går därför inte att åberopa.

Skulle du avlida kommer därför den legala arvsordningen att bestämma fördelningen av arvet. Vill du att arvet ska fördelas på något annat sätt än den legala arvsordningen krävs därför att du upprättar ett nytt testamente.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor

Lawline RådgivareRådgivare