Testamente underskrivet med smeknamn

Jag undrar om man skriver under ett testamente med ett namn som man kallas för tex gun men heter gunvor är det giltigt då? På den som testameterar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För upprättande av testamenten ställs vissa formkrav upp i ärvdabalken 10 kap. Bland annat ska testatorn, i två vittnens närvaro, skriva under testamentet. Har testatorn svårt att skriva får vittnena med testatorns samtycke skriva under testamentet åt testatorn. Något krav på underskriftens utformning ställs inte upp. Syftet med underskriften är att bevisa testatorns identitet. Generellt kan sägas att underskriften bör likna den som testatorn vanligtvis använder, exempelvis på identitetshandlingar. Används en förkortning av namnet regelbundet bör testamentet vara giltigt. I vilket fall som helst är det en bevisfråga beträffande testatorns identitet, där testamentsvittnena nog kan spela en central roll.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare