Testamente till förmån för sambo

Hej, jag undrar en sak, om sambon skriver ett testamente när den ena avlider att all den avlidens egendom ärvs med fri förfoganderätt, vad ingår i egendomen? bil, båt, hus samt möbler m.m. Vad händer med konton och sparpengarna som man hade innan man blev sambon och tog med sig de in i förhållandet. Faller det in i egendomen också? //Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Om någon testamenterar all sin egendom inkluderar det alla tillgångar (efter avdrag för skulder). Därmed inkluderas även konton och sparpengar. Att det är en sambo som ärver påverkar inte det, utan också en sambo kommer under sådana förhållanden ärva alla den avlidnes tillgångar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare