Testamente till förmån för icke gemensamma barn

Hej jag har 3 söner från ett tidigare äktenskap är omgift med en man som inte har barn, vi har skrivit en vädjan om att dom ska vänta att ta ut arv efter mig till att båda är döda, väljer dom att ta ut får dom bara arvslotten , vi vill att dom i sin tur ärver min make om jag dör före honom, hur ska han skriva testamentet?, vi vill inte att någon av hanns släkt ska ärva.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Du nämner att om dina söner väljer att ta ut arv efter dig så får de bara arvslotten. Det ska förtydligas att dina tre söner (bröstarvingar) har rätt att få ut sin laglott, som är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Vardera son har således rätt till 1/6 av din kvarlåtenskap. Precis som du nämner kan de välja att vänta med att ta ut arv efter dig.

För att dina söner ska ärva din make krävs att han testamenterar hela sin kvarlåtenskap till dina söner. Det är bara bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB) som har rätt till laglott (3 kap. 1 § 1 stycket ÄB). Eftersom din make inte har några egna barn tillkommer ingen rätt för din makes övriga familj eller släkt att ärva honom. Han är därför fri att testamentera sin kvarlåtenskap till dina barn. Läs om hur man upprättar testamente i 10 kap. ÄB.

Om din make däremot skulle gifta om sig efter din bortgång kan dock tänkas att arvet påverkas. I så fall gäller basbeloppsregeln (3 kap. 1 § 2 stycket ÄB). Läs mer här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du behöver hjälp med att upprätta testamente kan du göra det via Lawlines avtalstjänst som du hittar här.

Amanda BlombergRådgivare