Testamente, omfattas egendom utomlands?

Hej!Om man har ett testamente som det står att alla mina tillgångar på.Gäller det utomlands också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om testamenten finns i ärvdabalken.

Som huvudregel gäller att den som fyllt 18 år får genom testamente förordna om sin kvarlåtenskap.

Kvarlåtenskap är all egendom som den döde äger. Det finns inte någon annan regel som begränsar det till endast svensk egendom. Det finns således inget hinder att i ett svenskt testamente förordna om egendom som man äger utomlands.

Det finns däremot inte heller något hinder mot att ha två testamenten som reglerar olika saker. Ett nytt testamente som innehåller samma egendom som ett tidigare testamente ersätter det gamla testamentet, men om de båda testamentena inte kommer i konflikt med varandra kan de båda tillämpas.

Sammanfattning

Eftersom testamentet omfattar all egendom som den döde äger innebär detta att även egendom som ägs av den döde utomlands omfattas av testamentet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare