Testamente och efterlevande makes rätt att ta del av kvarlåtenskapen

Hej! Om en person har skrivit ett testamente där personens, ej biologiska barn ska ärva allt, om personen sedan gifter sig vem kommer att få ärva? Frun eller personen som står i testamentet? Det finns inga biologiska barn med i bilden. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Frågor som rör arv och testamenten regleras i ärvdabalken. Av ärvdabalkens kap. 3 1 § framgår att om arvlåtaren var gift så har den efterlevande maken alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker. Efterlevande make har rätt att få egendom till så stort värde att det motsvarar gällande prisbasbelopp multiplicerat med fyra. Prisbasbeloppet för 2013 är 44 500 kronor, vilket innebär att efterlevande make har rätt att erhålla 178 000 kronor ur kvarlåtenskapen.

Om ett testamente testamenterar all egendom till ett icke biologiskt barn blir detta utan verkan i den mån som detta inkräktar på den rätt som den efterlevande maken har till 178 000 kronor. Det innebär att den efterlevande maken alltid har rätt till sina, i det här fallet, 178 000 kronor men i övrigt kan arvlåtaren testamentera sin egendom till vem som helst.

För att sammanfatta din fråga kan sägas att det är personen som står i testamentet som ärver från den avlidne men efterlevande maken har alltid rätt att få gällande prisbasbelopp multiplicerat med fyra.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare