Testamente och efterarv

Hej

Kan vi skriva ett testamente och hur. Vi är ett gift par med särkullsbarn. Vi vill att då en part avlider, så vill vi att den överlevande får bo kvar i hemmet och då den dör så fördelas arvet till barnen.

Ett tips hur vi går tillväga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

När någon som är gift dör ärver den andre maken allt med fri förfoganderätt, om det inte finns testamente eller särkullsbarn. Särkullsbarnen har alltid rätt att få ut sin laglott, men övriga tillgångar kan testamenteras till den efterlevande maken med friförfogande rätt. Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken får förfoga hur den vill över sakerna under sitt liv, men det är inte dennes arvingar som ärver sakerna utan den andre makens arvingar ärver som efterarv (3 kap 1 § ÄB). Hur mycket som ärvs i efterarv räknas ut som en kvotdel av tillgångarna. Efterarvet kan bli större eller mindre i kronor än det ursprungliga värdet. Ni skulle alltså behöva testamentera era tillgångar till varandra med fri förfoganderätt.

Ett exempel

Om någon får tillgångar till ett värde av 500 000kr med fri förfoganderätt och har 1 500 000 övriga tillgångar är 500 000 / 2 000 000 = ¼ (25%), efterarvets kvotdel är alltså 1/4.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare