Testamente och efterarv

Hej!

När jag var liten gifte sig min mormor med en man som jag ansett vara min morfar under hela mitt liv, men vi har inga blodsband. Han gick bort år 2005 och testamenterade en del pengar både till mig och min mamma + hennes två syskon redan då, medan min mormor ärvde resten och bor kvar i deras gemensamma bostadsrätt. Han hade inga egna barn, inga föräldrar i livet utan enbart en avlägsen syster (och hennes barn) som fortfarande lever. Systern ärvde ingenting vid hans bortgång. Nu är min mormor också till åren och vill sälja boendet och skänka hela vinsten samt sina övriga kontanta tillgångar till oss barn och barnbarn för att vi ska kunna köpa boenden. Kan min "morfars" syster kräva sin laglott efter honom när min mormor sedan avlider trots att pengarna redan placerats i bostäder? Och om min "morfars" syster hinner avlida innan, kan hennes barn kräva laglotten istället trots att inga kontanta medel finns kvar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arvsrätt finns i ärvdabalken (ÄB). Då din låtsasmorfar testamenterat viss andel av sin förmögenhet till dig och din mamma samt hennes syskon har din låtsasmorfars syster ingen arvsrätt vad gäller denna del. Genom ett testamente kan en arvlåtare (din låtsasmorfar) ensidigt sätta den legala arvsordningen åt sidan. En sådan laglottsrätt som i viss mån kan sätta ett testamente ur spel, tillkommer endast arvlåtarens bröstarvingar. Bröstarvingarnas laglottsrätt framgår av 7 kap. 1 § ÄB (HÄR). Pengarna ni erhållit enligt testamentet är med andra ord era.

Vad gäller andelen din mormor ärvde (dvs. resten av din låtsasmorfars förmögenhetstillgångar) i egenskap av "efterlevande maka" enligt 3 kap. 1 § ÄB (HÄR) har din låtsasmorfars syster rätt till efterarv. Detta framgår av 3 kap. 2 § ÄB (HÄR). På grund av efterarvsrätten har din mormor endast fri förfoganderätt vad gäller denna andel. Detta innebär att hon får förfoga över arvet som hon vill (t.ex. förbruka, avyttra och till och med ge bort egendomen ifråga), men inte testamentera bort det. Storleken på efterarvet vilket din låtsasmorfars syster är berättigad till motsvarar andelen som din mormor ärvde av din låtsasmorfar i relation till hennes totala förmögenhetsmassa vid hans död. Om din mormor till exempel ärvde 100 000 kr av din låtsasmorfar och hennes totala förmögenhetsmassa vid hans död var 200 000 kr skulle formeln bli följande: 100 000/(100 000 + 200 000) = 1/3. Din låtsasmorfars systers berättigade andel i din mormors förmögenhetsmassa skulle därmed bli 1/3 av hennes totala tillgångar. Avseende denna andel kan alltså systerns barn framställa anspråk om hon avlider innan din mormor.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare