Testamente och bröstarvinges laglott

Min far har avlidit och hade ett inbördes testamente med min mor, sin fru. De hade två barn, min bror och jag. I testamentet står det "den av oss som överlever den andre ska erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap med undantag för bröstarvinges laglott." Innebär detta att min bror och jag ska ärva nu, redan efter den ena förälderns död, och i så fall hur mycket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att dina föräldrar inte har några andra barn än du och din bror. Hade de haft så kallade särkullbarn, det vill säga att någon av de hade barn tillsammans med någon annan, hade svaret kunnat bli annorlunda.

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom dina föräldrar inte hade särkullbarn ska din mor som huvudregel ha rätt till arv som maka (3 kap. 1§ 1 stycket ÄB). Detta innebär att hon ska ärva din far framför dig och din bror. Däremot är det möjligt att påverka hennes arv genom testamente. I din fars testamente skriver han att din mor ska ärva allt efter honom, bortsett från din och din brors laglott. Genom detta påverkar han hennes arv så att det blir mindre. Detta innebär att du och din bror, trots er mors rätt till arv, har rätt till att få ut er laglott efter er far.

Laglotten är hälften av er arvslott (7 kap. 1§ ÄB). Eftersom ni är er fars barn och på så vis hans bröstarvingar är huvudregeln att ni ska dela lika på arvet efter er far (2 kap. 1§ 2 stycket ÄB) . Detta kallas för er arvslott. Eftersom ni ska dela lika på arvet har du och din bror har alltså en arvslott på ½ av er fars arv. Eftersom laglotten är hälften av er arvslott innebär det att er laglott blir ¼ av er fars arv vardera.

Testamentet innebär alltså att du och din bror har rätt till ¼ var av er fars arv, vilket innebär att er mor har rätt till ½ av er fars arv.

Det kan dock vara viktigt att tänka på att er mor under vissa villkor kan ha rätt till större del av arvet än ½. Det finns en regel till skydd för er mor, som efterlevande maka, för att hon inte ska få för lite egendom ur bodelningen efter er fars bortgång. Regeln kräver att hon ska få minst 4 gånger gällande prisbasbelopp ur bodelningen som ska ske efter er fars bortgång (3 kap. 1§ 2 stycket ÄB). Prisbasbeloppet är just nu 45 500 kr och 4 x 45 500 kr = 182 000 kr. Hon har alltså rätt till minst 182 000 kr. Detta gäller såklart så långt egendomen räcker. Skulle det finnas mindre än 182 000 kr har hon inte rätt till mer än vad som finns. Den här regeln blir dock bara aktuell om din mor skulle få mindre än 182 000 kr.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare