Testamente - angående enskild egendom

Det våra barn ärver av oss, vill vi ska vara deras enskilda egendom. Även de penninggåvor de erhåller från oss., med undertecknat gåvobrev. Min man och jag har inget inbördes testamente, utan vi ärver ju varandra enligt lagen. Vi hade tänkt skriva följande testamente: "Vår yttersta vilja är att det våra barn ärver av oss ska vara deras enskilda egendom.. De penninggåvor de erhållit, genom att underteckna gåvobrev, ska också vara deras enskilda egendom". De har redan har fått hjälp till sina bröllop etc och där har vi inte skrivit något gåvobrev på och det kommer då inte att ingå i den enskilda egendomen. Blir det hör rätt - undrar frågande mamma

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det är fullt möjligt att skriva ett testamente där egendomen ärvs med förbehåll att egendomen blir enskild. Gåvor kan naturligtvis också ges med samma förbehåll. Den enskilda egendomen räknas inte som giftorättsgods och effekten blir t.ex. att egendomen undantas vid en bodelning på grund av äktenskapsskillnad.

Det är mycket viktigt att ert önskemål tydligt framgår i testamentet. Som exempel skulle det kunna uttryckas som att ”Vi har kommit överens om och bestämmer att: efter den sist avlidnes död ska vår kvarlåtenskap fördelas mellan våra arvingar enligt lag och vara deras enskilda egendom. Även avkastning av denna egendom ska utgöra enskild egendom.”

För att ett testamente ska bli giltigt krävs att en rad formkrav uppfylls (13 kap 1§ ÄB). Regler angående detta återfinns i 10 kap ÄB. Till att börja med är huvudregeln att testamentet ska vara upprättat i skriftlig form och undertecknat av testatorn. Underskriften ska också vara bevittnad av två personer som inte är jäviga (10 kap 1§ ÄB).

Det är av största vikt att formkraven följs och att texten i testamentet inte är utformad så att det finns utrymme att feltolka den. Jag föreslår att du tar kontakt med en verksam jurist som kan försäkra dig om att förfarandet har gått till på rätt sätt och att innehållet utformas enligt praxis.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1958:637)

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare