Telefontrakasserier - vad kan jag göra?

Jag har under det senaste året fått sms av en man jag träffade under en tid. Dessa meddelanden eskalerar hela tiden i den grad att det börjar bli riktigt obehagligt. Han ber mig avsluta mitt liv för att det vore bäst för både mig själv och mina barn, samt kallar mig saker som är väldigt otrevliga. Jag har bett honom att sluta men han vägrar låta mig vara ifred. Jag börjar bli rädd här hemma och undrar om det finns någon rättslig åtgärd att ta för att skydda mig och mina barn. Jag vill hemskt gärna vara anonym i detta fallet, men vill väldigt gärna veta om det är något jag kan göra rättsligt för att få stopp på detta eländet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån det du beskriver är det sannolikt att mannens agerande utgör brott. De brott som det enligt min bedömning kan röra sig om är ofredande och förolämpning.

Ofredande

Ofredande regleras i 4 kap. 7 § brottsbalken (BrB). Att ofreda någon innebär att man antingen fysiskt antastar eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande och att detta sker på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. I det här fallet synes det röra sig om ofredande i form av störande kontakter. Det är inte bara kontakter vid fysiska sammanträffanden som omfattas utan även telefonkontakter. Vid bedömningen av om kontakterna ska anses vara störande beaktas exempelvis antalet gånger du blivit kontaktad, vid vilka tider och vad som skrivits. Även om jag inte har tillgång till alla omständigheter i ditt fall, förmodar jag att rekvisitet avseende störande kontakter är uppfyllt. Jag skulle också säga att han är medveten om att hans handlingar kränker din frid på ett kännbart sätt eftersom att du har bett honom att sluta.

Förolämpning

Du skriver också att han kallar dig för "saker som är väldigt otrevliga". Eftersom att jag inte vet exakt vad som skrivits, blir det svårt att säga om det skulle utgöra förolämpning. Jag kommer därför bara att redogöra allmänt för vad som krävs för att det ska vara frågan om förolämpning.

Förolämpning innebär att man riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan och att gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet (5 kap. 3 § BrB). Att skriva kränkande saker via sms faller under "nedsättande uttalande". Vid bedömningen av om gärningen ska anses vara ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, är det avgörande om gärningen typiskt sett är sådan att den kan orsaka en kränkning. Det kan exempelvis vara fråga om kränkande uttalanden som anspelar på någons etniska ursprung, sexuella läggning, könstillhörighet eller på något funktionshinder eller särpräglat drag i utseendet (prop. 2016/17:222 s. 101).

Vad du kan göra

Sammanfattningsvis är det möjligt att mannens handlingar klassas som olagliga. De brott som kan bli aktuella är ofredande och/eller förolämpning, men eftersom att jag endast utgått från det du skrivit är det möjligt att det rör sig om fler eller andra brott än de jag tagit upp, till exempel olaga hot och förtal.

Jag skulle därför rekommendera att du gör en polisanmälan, om du vill och orkar. Tänk på att spara alla meddelanden då det kan bli en viktig del av bevisningen.

Det är också möjligt att ansöka om kontaktförbud enligt lagen om kontaktförbud (LOKF). Kontaktförbud får meddelas om det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda. Vid bedömningen av om en sådan risk föreligger, beaktas särskilt om den som förbudet avses gälla har begått brott mot någon persons liv, hälsa, frihet eller frid (1 § 2 st. LOKF). Om du vill ansöka om kontaktförbud kan du vända dig till polisen på 114 14. Det är sedan en åklagare som prövar frågan om kontaktförbud (7 § LOKF).

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om ytterligare funderingar uppstår, är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Linda KhalidRådgivare