Tar jag hänsyn till marknadsvärdet eller gåvans värde vid gåvotillfället när det gäller förskott på arv?

Jag har fått ett förskott på arv på en sommarstuga 2001. Det finns en revers på 100000 kronor. Är det den summan jag ska betala nu när mina föräldrar har gått bort eller är det marknadsvärdet på174000 kronor som var år 2001?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det låter som att du har kunskap kring just förskott på arv varför jag inte förklarar det vidare i detta svar.

Kort och gott ska jag ge dig ett svar på din fråga. Förskottet utgörs av egendomens värde vid mottagandet. Har du en revers (även kallat skuldebrev) på 100,000 så är det vad du ska ta hänsyn till. Således kan du helt åsidosätta vad marknadsvärdet är på sommarstugan idag då det inte är relevant vid beräkning av förskottet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare