FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/12/2018

Tar hovrätten del av tingsrättens dom innan huvudförhandling?

Hej! Jag undrar om Hovrätten ta del av en tingsrättsdomen innan huvudförhandling genomförs i Hovrätten? Alltså se på vilka grunder tingsrätten avkunnat domen?

Eller är det som tingsrätten? Dom vet "Inget" före innan förhandling påbörjas?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid huvudförhandlingen i hovrätten är processen densamma som i tingsrätt. Det som skiljer rättegången i hovrätten från tingsrätten är dock att det redan finns en dom i målet. Enligt 17 kap. 2 § rättegångsbalken, för tvistemål, samt 30 kap. 2 § rättegångsbalken, för brottmål, framgår den s.k. omedelbarhetsprincipen. Principen innebär att rättens dom endast får grundas på vad som förekommit vid huvudförhandlingen. Domstol får således endast fästa avseende vid bevisfakta som direkt iakttagits av rätten under huvudförhandlingen eller bevisfakta som man kan sluta sig till från vad som direkt iakttagits.

Att det i hovrätt finns en föregående tingsrättsdom innebär emellertid inte att domstolen fäster avseende på andra aspekter, utan hovrätt kan beakta tingsrättens resonemang, det vill säga domskäl, för att se hur tingsrätten ser på frågan. Hovrätten behöver inte beakta tingsrättens dom utan gör en självständig prövning i målet. Utfallet kan emellertid bli sådant att hovrätten instämmer med tingsrätten, som kan leda till att hovrätten fastställer tingsrättens dom. Om domen i sin helhet fastställs innebär det att hovrätten både instämmer avseende domskälen, det vill säga resonemanget, samt domslutet, som utgör själva beslutet; exempelvis fängelsestraff.

Det är emellertid viktigt att framhålla objektivitetsprincipen, som innebär att bland annat domstolar ska beakta allas likhet inför lagen och vara sakliga och opartiska. Domare bör inte ta ställning till frågan innan huvudförhandlingen genomförts, eftersom att de i så fall riskerar att vara partiska. Jag ser inget hinder mot att hovrätten tar del av tingsrättsdomen innan huvudförhandling, förutsatt att de agerar opartiskt och självständigt, vilket är fallet såvida rättegångsfel inte är för handen.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Michella Lina SaidRådgivare