FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/08/2023

Tar domstolen hänsyn till att målsägande inte vill att tilltalad ska dömas för brott?

Hej! Har en kompis som har råkat ut för ett brott. Grejen är att hon inte vill anmäla honom på grund av att de är nära kompisar. Är det möjligt att få honom till rätten men när de är där kan hon förlåta honom om han lovar att bättra sig, men om han inte går med på det så döms han?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att påverka hur domstolen dömer i brottmål. Denna tolkning gör jag baserat på att du undrar om det går att ställa upp villkor i form av att om den tilltalade skulle lova att bättra sig så skulle han inte dömas, men om han inte går med på att bättra sig så skulle han dömas. Har jag tolkat din fråga fel så är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av rättegångsbalken (RB).

Polisanmälan och den allmänna åtalsplikten

För att ge en grundligare förståelse till mitt svar tänkte jag först gå igenom vad som händer efter en polisanmälan och om det går att ta tillbaka en polisanmälan. Då en polisanmälan har gjorts så är polisen skyldiga att utreda brottet. Det går senare att välja att inte medverka i utredningen, men det påverkar inte om åklagaren väljer att väcka åtal eller inte. Om åklagaren gör bedömningen att det finns tillräcklig bevisning för en fällande dom så kommer åklagaren att väcka åtal (20 kap. 6 § RB).

Med andra ord kan det beskrivas som att efter ett brott har anmälts har saken lämnats över till polis och åklagare om brottet faller under allmänt åtal. Brott hör under allmänt åtal om det inte är uttryckligen undantaget där ifrån (20 kap. 3 § RB). De flesta brott hör under allmänt åtal. Allmänt åtal kan beskrivas som att åtal väcks för samhällets räkning. Polisen är alltså skyldiga att utreda brott som kommit till deras kännedom, och åklagare har åtalsplikt om det finns tillräckliga skäl för en fällande dom.

Domstolens dom

I Sverige finns fri bevisvärdering och fri bevisprövning. Med andra ord är alla typer av bevisning tillåtet och det är domstolen som värderar bevisningen (35 kap. 1 § RB). Domstolen ska sedan, baserat på bevisen och det som framkommit under rättegången, döma i målet (30 kap. 2 § RB). Om den tilltalade anses ha gjort sig skyldig till brott avgör domstolen vilken påföljd som ska dömas ut. Domstolens roll är att avgöra mål och ärenden. Det är ingen annan som kan påverka hur en domstol ska döma, vilket är viktigt för rättssäkerheten.

Sammanfattningsvis så är det domstolen som dömer och domen ska baseras på de bevis och fakta som framkommit under rättegången. Det går inte att ta tillbaka en polisanmälan och det går inte heller att ställa upp särskilda villkor, som t.ex. att kompisen inte skulle dömas på grund av att din vän förlåtit honom. Domstolen tar hänsyn till om ett faktiskt brott har begåtts, även om din vän förlåter sin vän om han lovar att bättra sig. Personen kan alltså dömas för ett brott, även om personen som anmälde brottet inte längre vill att personen ska dömas. Det beror på statens och det allmännas intresse av att se till att brottsliga gärningar inte begås.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare