FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2016

Tankar om brott

Hej jag och en vän har en diskution gällande en fråga kring lagen.

Frågan är kort och gott: är en tanke olaglig.

tillex: du sitter hemma och filosoferar och kommer in på ämnet bankrån.

dina tankar driftar iväg och du utspelar ett helt bankrån i ditt huvud.

du kommer aldrig agera på dessa tankar du kommer aldrig göra någon förberedelse utan allt det var, var tankar.

har man då begått ett lagbrott rent juridiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inom straffrätten gäller den så kallade legalitetsprincipen som betyder ”inget straff utan lag”. Det innebär att om det inte finns någon lag som kriminaliserar ett ”beteende” (så som att göra något eller tänka något) så är det inte heller olagligt. Att tänka på ett rån eller liknande är inte olagligt bara av den anledningen att förberedelse eller ett försök till rån skulle vara olagligt. Det finns ingen lag som kriminaliserar tänkande.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare