Tagande av kvarglömda saker - Tillbakalämnande eller ersättning?

Hej,

Jag glömde en jacka och solglasögon hos en vän till en vän i början av sommaren. Vännen till vännen, erkände sig ha mina saker när han tillfrågades någon dag senare. Ända sedan dess han min vän försökt få till ett möte där sakerna kunnat överlämnas men den andre har alltid haft något att skylla på och det har inte blivit av. När jag nu bett honom skicka mina saker till mig säger han att "några glasögon finns inte". Vad säger juridiken om att glömma saker hemma hos någon? Är han skyldig att vårda mina saker och överlämnande dem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vad som enligt dig verkar ha hänt är att du har glömt kvar jacka och solglasögon hos din vän, varefter en annan person har tagit dem med sig och vägrar att lämna tillbaka dem.

Även om du inte själv hade sakerna hemma hos dig eller i din närhet, kan det röra sig om stöld (Se 8 kap. 1 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K8). Detta kräver att personen har tagit sakerna och haft uppsåt att tillägna sig dem. Det innebär i princip att den som tagit jackan och solglasögonen just då de togs haft som syfte att verkligen behålla dem. Det kan också röra sig om snatteri (8 kap. 2 § Brottsbalken) om sakerna inte är värda så mycket.

Om syftet inte var att behålla sakerna, har personen ändå genom att ta dem gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § Brottsbalken).

Vad gäller frågan om personen är skyldig att vårda och lämna tillbaka dina saker, kan alltså svaret i princip sägas vara ja. Om sakerna inte lämnas tillbaka eller om du får tillbaka dem i oanvändbart eller sämre skick är naturligtvis personen skyldig att ersätta dig. Detta utgör nämligen sakskada (Se 2 kap. 1 § Skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207), och eftersom skadan har orsakats genom ett brott är den självklart uppsåtlig.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare