Ta ut arv i förskott?

Hej! Jag undrar om jag kan få ut min blivande arvsdel av min mors(hon är i livet) bostadsrätt? Hon har en ny sambo som i så fall skulle kunna lösa ut min del. Är detta möjligt om man dokumenterar det på rätt sätt? Vi är två syskon och det föreligger ingen schism oss emellan.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om din mor vill det kan hon ge dig din del av arvet i förskott ja. Enligt Ärvdabalken (ÄB) 2 kap. 1 § så är du och ditt syskon i egenskap av bröstarvingar arvtagare efter din mor. Sambon ärver inte såvida din mor inte testamenterat till förmån för honom. Är bostadsrätten köpt gemensamt av de två så är det samboegendom enligt Sambolagen men det låter i din fråga som din mor haft bostadsrätten redan innan de blev sambos, och att din mor äger hela bostadsrätten. Mitt svar utgår från det.

Enligt ÄB 6 kap. 1 § är huvudregeln att allt som arvlåtaren (i detta fall din mor) ger till bröstarvinge (i detta fall du och ditt syskon) under sin livstid är att anse som förskott på arv. Ska det inte vara förskott på arv måste det uttryckligen anges i t ex gåvobrev.

Så, det finns inga juridiska hinder att din mor ger dig din del av arvet i förskott. Det behövs egentligen inget papper på att det är ett förskott, men det är ju alltid bra att ha för framtiden och för att undvika missförstånd. Det är dock din mor som kan ge förskottet, men om ni alla (mor, syskon, sambo) är överens finns inga hinder mot att sambon lägger ut dessa pengar och att din mor sedan har en skuld till honom (och efter henne död har dödsboet en skuld till sambon), men det bör upprättas ett skuldebrev för detta. Om det skulle vara så att det i dödsboet inte finns tillräckligt med tillgångar för att betala sina skulder kan det innebära att din mors sambo inte får tillbaka pengarna, så det är värt att diskutera gemensamt om det är bästa lösningen att göra så.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare