Ta bort gammal pantsättning från register

Fråga om pantsättning

Text som finns i meddelande till BRF

Meddelande till BRF (namn på BRF)

Pantsättning av BRF

Kreditgivare

Namn på privatperson

Kredittagare

Namn på mej och min man

Säkerhet

BRF (namn)

Lägenhetsnummer

Till kreditgivaren har undertecknad pantsatt ovan angiven bostadsrätt, pantsättningen innefattar

att vi inte får frånträda eller avsäga oss brf utan kreditgivarens medgivande, Vi medger att kreditgivaren får

ta del av begärda uppgifter om bostadsrätten.

Ort datum Underskrift namn

Dag mån 1997 Min mans

BEKRÄFfELSE AV FÖRENINGEN Vi har denna dag underrättats om ovanstående pantsättning

Vi har inte underrättats om utmätning av bostadsrätten

Ort och datum

dag månad 1997

Underskrift av bostadsrättsföreningen Firmatecknare med namnförtydligande

(bifoga aktuellt registreringsbevis)

Så är det skrivet.

Panten innefattar att vi inte får sälja utan att underrätta kreditgivaren.

Som framgå är detta skriver 1997

Om jag vill sälja lgh måste vi alltså kontakta en person som vi inte haft kontakt med på över 20 år.

känns inte rimligt

I lägenhetsboken är panten inskriver under pantförskrivning men inget lånenummer , eftersom det inte finns något lån.

Hur hantera detta, ta bort pantsättningen från lägenhetsboken ?

Vi äger Brf 50% var.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Pantsatt bostadsrätt

Det är en viss skillnad på att pantsätta en bostadsrätt och en fastighet. Om man har en bostadsrätt och vill pantsätta den utförs detta genom att bostadsrättsföreningen gör en så kallad pantförskrivning. En pantförskrivning är en notering i det egna lägenhetsregistret. När man tar sitt bolån skickar banken ett meddelande till bostadsrättsföreningen som då gör en notering i sitt register att bostaden är pantsatt, det vill säga att den är en säkerhet för ett lån.

Man kan se alla pantsättningar på lägenhetsförteckningen/utdrag ur lägenhetsregistret. Om man vill ta bort en gammal pantförskrivning på en bostadsrätt kan du man banken som löser detta med bostadsrättsföreningen som i sin tur tar bort detta ur sitt register.

Jag tolkar er fråga som att det inte längre finns något lån och att ni vill få bort den gamla pantförskrivningen från registret. Detta gör ni alltså genom att kontakta kreditgivaren i fråga. Denne kommer sedan att kontakta er förening och se till så att pantsättningen tas bort från registret.

Om ni har några frågor om mitt svar så får ni gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att ni fick svar på er fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare