FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/12/2022

Syns trafikbrott i belastningsregister?

Hej! Jag ska pröva mig både till värnplikt men strax därefter även till phs. Jag funderar kring belastningsregistret. Jag har hört lite olika om trafikbrott och prickar, Syns inte så grova trafikbrott i registret förutsatt att man då betalat boten och erkänt? Och gäller det samma med rattfylla då att det inte syns i belastningsregistret så länge man tagit sitt straff eller gäller det annat för just rattfyll (mild)? Min sammanfattade fråga är väl om mina mildare trafikbrott kommer synas i utdrag av register:) Tack på förhand.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om mildare trafikbrott som du tagit en strafföreläggande bot samt rattfylla kommer finnas med i ditt belastningsregister när du söker värnplikt/polishögskolan.

Din fråga aktualiserar lag om belastningsregister.

Ändamålet bakom belastningsregister:

I 2 § p 4 lag om belastningsregister anges det att belastningsregister för föras för att ge information som behövs i verksamhet hos Polismyndigheten eller annan myndighet vid lämplighetsprövning.

Registret innehåller uppgifter om den som begått brott:

I 3 § p1 lag om belastningsregistretanges att registret innehåller uppgifter om strafföreläggande och beslut om ordningsbot. Det innebär att eftersom du har fått böter för flera trafikbrott så är det en uppgift som kommer finnas med i ditt belastningsregister. Det gäller oavsett om du begått rattfylla  eller mindre trafikförseelser och fått böter eller strafföreläggande för trafikbrotten.

Gallring av uppgifter:

I 17 § lag om belastningsregister regleras efter hur lång tid som uppgifter gallras från belastningsregistret. I 17 § p 9 regleras att böter och strafföreläggande gallras bort efter 5 år från dagen då beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller böterna skedde.

Sammanfattningsvis:

Både uppgifter om mildare trafikbrott och rattfylla kommer att finnas med i belastningsregistret trots att du erkänt brotten och kommer synas vid urdrag. Uppgifterna kommer att gallras efter 5 år enligt 17 § p9 lag om belastningsregister.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline

Sebastian PetterssonRådgivare