FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/05/2023

Syns snatteri i ett utdrag ur belastningsregistret för arbete med barn?

Hej! Jag är 15 år och ska sommarjobba som badvakt i sommar. Jag ska visa upp mitt belastningsregister för min arbetsledare eftersom att vi kommer jobba runt barn. Jag åkte fast för snatteri på H&M i januari och behövde betala böter för det, jag fick även en "prick" för detta. Jag är väldigt orolig för att jag inte kommer få jobbet över detta, är det något som jag behöver oroa mig för? Jag kommer såklart inte snatta igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om snatteriet du åkte fast och fick “prick” för, kommer synas i det utdrag ur belastningsregistret som du ska visa upp för din arbetsgivare då du kommer arbeta med barn.

För att besvara din fråga kommer jag bland annat använda mig av lagen om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, lagen om belastningsregister (LBR) samt förordningen om belastningsregister (BRF).

Att man fått en “prick” för ett brott innebär att man är registrerad i det så kallade belastningsregistret, vilket bland annat innehåller uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har fått en påföljd för brott. Inom vissa yrkesområden krävs det att man lämnar ett utdrag ur belastningsregistret till arbetsgivaren. Detta gäller bland annat om arbetet innebär en direkt och regelbunden kontakt med barn, vilket jag tolkar är fallet i din situation (9 § andra stycket 6 LBR, 1 § lagen om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn).

Eftersom det är ett utdrag som begärs ut och inte hela registret, syns inte samtliga brott. I utdraget för arbete med barn syns det om man fått påföljd för mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott samt grovt rån (22 § sjätte stycket BRF). Eftersom det i din situation handlar om snatteri, det vill säga ringa stöld, ska detta inte synas i utdraget för arbete med barn. Mer om detta och om hur du begär ut ett utdrag ur belastningsregistret, kan du läsa på Polisens hemsida.

Sammanfattning och rådgivning

Sammanfattningsvis syns inte alla brott i ett utdrag ur belastningregistret, utan vilka brott som syns beror på vilken verksamhet anställningen avser. I ett utdrag för arbete med barn ska snatteri (ringa stöld) inte synas, varför min uppfattning är att det inte är något du behöver vara orolig för.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare